Partnerzy KSOW biorący udział w realizacji
operacji:
Stowarzyszenie „Między Wisłą a Kampinosem”
Gminna Biblioteka
Publiczna w Czosnowie
Tytuł operacji:
„Rozwój terenów
wiejskich w oparciu o zasoby przyrodnicze, społeczne i kulturowe”
Cel
operacji:
Przeszkolenie 17 osób z terenu Stowarzyszenia „Między Wisłą
a Kampinosem” oraz wymiana wiedzy i doświadczeń z zakresu: dobrych praktyk dotyczących
przedsiębiorczości na obszarach wiejskich; korzyści ze współpracy rolników w ramach klastra;
krótkich łańcuchów dostaw żywności, budowania relacji producenta żywności z konsumentem oraz nowych
modeli organizacji produkcji i sprzedaży, w tym RHD i MOL; dobrych praktyk dotyczących
przedsiębiorczości na obszarach wiejskich, z uwzględnieniem zrealizowanych projektów
współfinansowanych z PROW oraz Funduszy Norweskich.
Grupę
docelową:
Grupą docelową jest 17 osób z obszaru działania
Stowarzyszenia „Między Wisłą a Kampinosem” (członkowie, mieszkańcy, przedsiębiorcy, przedstawiciele
organizacji pozarządowych, jednostek samorządowych oraz pracownik biura), które obecnie prowadzą
działalność związaną z usługami gastronomicznymi, turystycznymi, rękodzielniczymi, przetwórstwem
spożywczym, tworzeniem i promocją marek lokalnych, wzięły udział w certyfikacji swoich
produktów, usług, mają zamiar w najbliższej przyszłości podjąć tego typu działalność lub złożyć
wniosek o certyfikację marki lokalnej.
Planowane formy realizacji
operacji:
Wyjazd studyjny – jako najlepszy sposób na realizację
założonego celu operacji i jej zakresu. W ramach wyjazdu planowane są spotkania i wymiana wiedzy i
dobrych praktyk z partnerami, którzy mają doświadczenie w interesujących tematach, tj. powstawania i
rozwoju firm zajmujących się przetwórstwem rolno-spożywczym, w tym z surowców z certyfikatem
rolnictwa ekologicznego, funkcjonowania krótkich łańcuchów dostaw i sprzedaży produktów związanych
ze szlakiem pod wspólną marką, rozwoju firm z branży gastronomicznej, turystycznej, noclegowej
współdziałających w ramach marki, promocji życia na wsi poprzez promocję szlaku i produktów, usług w
ramach marki, tworzenia sieci współpracy poprzez udział w budowaniu i rozwoju marki lokalnej jaką
jest Szlak Kulinarny Podkarpackie Smaki.
Planowane podczas wizyt, spotkania i prezentacje
umożliwią podniesienie wiedzy uczestników wyjazdu w zakresie krótkich łańcuchów dostaw, nawiązywania
kontaktów z konsumentami, a także połączenia go z rozwojem działalności w zakresie turystyki,
gastronomii i bazy noclegowej, co będzie skutkowało umocnieniem marki lokalnej i rozwojem
przedsiębiorczości na terenach wiejskich i promocji aktywnego życia na wsi.
Wspólny udział w
wyjeździe studyjnym wzmacnia także więzi społeczne, aktywizuje i integruje uczestników, co ma
znaczenie przy ewentualnych planach tworzenia wspólnych inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów
wiejskich i tworzenia i promocji marki lokalnej. Dzięki tak wybranej formie realizacji operacji mamy
możliwość odwiedzenia wielu różnych miejsc, tak żeby każdy uczestnik znalazł coś inspirującego dla
siebie.
Przewidywane
efekty:
Podniesienie wiedzy 17 osób z terenu Stowarzyszenia
„Między Wisłą a Kampinosem” w zakresie małego przetwórstwa lokalnego i możliwości jakie daje
rolnikom współpraca z lokalnymi przedsiębiorcami gastronomicznymi i hotelarskimi; tworzenia
produktów turystycznych na bazie dziedzictwa kulturowego, przyrodniczego i wpływu na rozwój
przedsiębiorczości w branżach turystycznej, hotelarskiej, gastronomicznej; możliwości jakie daje
mocna marka lokalna i współpraca podmiotów oraz promocja życia na wsi dla rozwoju obszarów
wiejskich, tworzenia partnerstw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i szans wspólnej promocji na
przykładzie Szlaku Kulinarnego i Klastra Podkarpacka.