Aktualności
2020-05-29
Komunikat dla beneficjentów poddziałania 19.2!
W związku z wejściem w życie przepisów zmieniających ustawę z dnia 20 lutego
2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na
rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020 (Dz.U. z 2020 r. poz. 217 i 300)
wprowadzonych ustawą z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z
rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U.2020. poz.695), w oparciu o przedstawione przez
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi stanowisko i interpretacje, poniżej przedstawiamy wyjaśnienia
dotyczące stosowania zmienionych przepisów w ramach poddziałania 19.2. Jednocześnie informujemy, że
zgodnie z zapewnieniami MRiRW trwają obecnie prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Rolnictwa i
Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy
finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju
lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
2014-2020 (dalej rozporządzenie).
Zgodnie z art. 67b ust. 3 możliwe jest spełnienie przez
beneficjenta poddziałania 19.2 warunków wypłaty pomocy lub zrealizowanie innych zobowiązań
związanych z przyznaną pomocą, w terminie późniejszym uzgodnionym z Samorządem Województwa
Mazowieckiego. Rozwiązanie to znajdzie zastosowanie, jeśli w okresie obowiązywania stanu zagrożenia
epidemicznego lub stanu epidemii lub wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, beneficjent nie mógł spełnić
lub zrealizować tych warunków lub zobowiązań. Należy pamiętać, że w tym rozwiązaniu nadal obowiązuje
zasada, że pomoc wypłacana jest po spełnieniu warunków: w szczególności rozwiązanie to dotyczy
warunków, które mają być spełnione w terminie przewidzianym na realizację operacji. Tym samym
beneficjent może zrealizować operację także w terminie późniejszym, uzgodnionym z podmiotem
wdrażającym nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2022 r. przy czym jednorazowo wydłużenia może
wynosić nie więcej niż o 6 miesięcy.
W przypadku skorzystania z prawa do zawieszenia działalności
gospodarczej w ramach operacji związanych z podejmowaniem działalności gospodarczej, czy to w
trakcie realizacji operacji, czy to w okresie związania celem, zobowiązanie beneficjenta również nie
ulega wydłużeniu o okres na jaki działalność z powodu COVID-19 została zawieszona. W tym przypadku
należy jednak pamiętać, iż działalność nie jest prowadzona, a przedsiębiorca zostaje wypisany z
listy płatników i ubezpieczonych w ZUS. W przypadku operacji będących w trakcie realizacji, może
wiązać się to jednak z koniecznością przedłużenia okresu na jej zakończenie na wniosek beneficjenta.
Przedmiotowa kwestia planowana jest do uregulowania w nowelizacji rozporządzenia.
3. Zobowiązanie w ramach operacji polegających na podejmowaniu i rozwijaniu działalności gospodarczej do osiągnięcia 30% zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie rok od dnia wypłaty płatności końcowej.
Zgodnie z zapewnieniami MRiRW zmiana rozporządzenia całkowicie zniesie zobowiązanie dotyczącego uzyskania przez beneficjentów 30% poziomu sprzedaży produktów lub usług.
4. Zobowiązanie dotyczące utrzymania zadeklarowanej liczby pracowników w ramach operacji.
W przypadku kiedy przedsiębiorca nie może skorzystać z przywilejów jakie niosą przepisy „ustawy antykryzysowej”, np. dopłaty do pensji pracowników, zwolnienie z opłat ZUS lub jest to niewystarczające do prowadzenia przedsiębiorstwa i utrzymania zadeklarowanych miejsc pracy, beneficjent poddziałania 19.2 może się powołać na przepisy dotyczące siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności (skutki epidemii).
Wymagane jest przy tym aneksowanie umowy. MRiRW planuje zmianę przepisów rozporządzenia wykonawczego w zakresie ww. zobowiązania, aby umożliwić beneficjentom poddziałania sprawniejszą realizację operacji w zakresie podejmowania, jak i rozwijania działalności gospodarczej. W przypadku, kiedy beneficjent nie wywiąże się ze zobowiązania na etapie wniosku o płatność z powodu obecnie panującej sytuacji w kraju, nie powinno to stanowić przesłanki do odmowy wypłaty pomocy z tego tytułu, jeśli spełnienie zobowiązania nie będzie możliwe albo będzie możliwe do zrealizowania w terminie późniejszym po ustąpieniu przeszkody.
W odniesieniu do możliwości korzystania z dofinansowania do pensji pracowników należy zaznaczyć, iż rozporządzenie wykonawcze dla poddziałania 19.2 reguluje w § 17 ust. 1 pkt 8, iż do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty wynagrodzenia i innych świadczeń, o których mowa w Kodeksie pracy, związanych z pracą pracowników beneficjenta, a także inne koszty ponoszone przez beneficjenta na podstawie odrębnych przepisów w związku z zatrudnieniem tych pracowników jedynie w przypadku operacji w zakresie tworzenia lub rozwoju inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych oraz wspierania współpracy między podmiotami wykonującymi działalność gospodarczą. W związku z tym, korzystanie z ww. dofinansowania do pensji pracowników w ramach danego przedsiębiorstwa w ramach pozostałych operacji, nie jest traktowane jako współfinansowanie kosztów kwalifikowalnych z innych środków publicznych. Nie ma naruszenia przepisu § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
5. Zobowiązanie do poniesienia kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji.
Koszty, które zostały poniesione w ramach operacji na szkolenia, konferencje, wyjazdy, które nie zostały zrealizowane w sposób w jaki zostały zaplanowane, powinny być rozliczane jeśli planowane zadanie zostanie zrealizowane na tyle, na ile jest to możliwe w danej sytuacji, umożliwiając tym samym ocenę zrealizowania celu nawet w stopniu minimalnym, np. zrealizowanie zdania w innej formie (szkolenia konferencje online), albo przesunięte w czasie do realizacji. W przypadku, gdy beneficjent wpłacił już zaliczki na określone usługi w ramach realizowanej operacji a dostawca usługi jej nie wykonał, beneficjent w pierwszej kolejności powinien podjąć kroki w celu odzyskania zaliczki od usługodawcy, lub uzgodnienia realizacji usługi w innym terminie. Dopuszczalna jest również zmiana celu operacji. Możliwość przesunięcia zobowiązania do realizacji w terminie późniejszym oraz zmiana celu operacji dają przepisy zmieniające ustawę o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich. W pozostałych przypadkach zastosowanie będą miały przepisy odnoszące się do siły wyższej i nadzwyczajnych okoliczności. W przypadku zmiany celu czy przesunięcia w czasie wykonania określonego zadania konieczna będzie również zmiana umowy w tym zakresie.
6. Zobowiązanie do zatrudnienia osób z grupy defaworyzowanej.
1. Zobowiązanie do realizacji operacji w określonym
terminie.
Powyższe ma również zastosowanie w odniesieniu do
wydłużania 3-miesięcznego terminu na składanie wniosku o płatność pierwszej transzy liczonego od
dnia zawarcia umowy na wniosek beneficjenta w przypadku operacji polegających na podejmowaniu
działalności gospodarczej.
2. Zobowiązanie do wykonywania działalności
gospodarczej.
3. Zobowiązanie w ramach operacji polegających na podejmowaniu i rozwijaniu działalności gospodarczej do osiągnięcia 30% zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie rok od dnia wypłaty płatności końcowej.
Zgodnie z zapewnieniami MRiRW zmiana rozporządzenia całkowicie zniesie zobowiązanie dotyczącego uzyskania przez beneficjentów 30% poziomu sprzedaży produktów lub usług.
4. Zobowiązanie dotyczące utrzymania zadeklarowanej liczby pracowników w ramach operacji.
W przypadku kiedy przedsiębiorca nie może skorzystać z przywilejów jakie niosą przepisy „ustawy antykryzysowej”, np. dopłaty do pensji pracowników, zwolnienie z opłat ZUS lub jest to niewystarczające do prowadzenia przedsiębiorstwa i utrzymania zadeklarowanych miejsc pracy, beneficjent poddziałania 19.2 może się powołać na przepisy dotyczące siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności (skutki epidemii).
Wymagane jest przy tym aneksowanie umowy. MRiRW planuje zmianę przepisów rozporządzenia wykonawczego w zakresie ww. zobowiązania, aby umożliwić beneficjentom poddziałania sprawniejszą realizację operacji w zakresie podejmowania, jak i rozwijania działalności gospodarczej. W przypadku, kiedy beneficjent nie wywiąże się ze zobowiązania na etapie wniosku o płatność z powodu obecnie panującej sytuacji w kraju, nie powinno to stanowić przesłanki do odmowy wypłaty pomocy z tego tytułu, jeśli spełnienie zobowiązania nie będzie możliwe albo będzie możliwe do zrealizowania w terminie późniejszym po ustąpieniu przeszkody.
W odniesieniu do możliwości korzystania z dofinansowania do pensji pracowników należy zaznaczyć, iż rozporządzenie wykonawcze dla poddziałania 19.2 reguluje w § 17 ust. 1 pkt 8, iż do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty wynagrodzenia i innych świadczeń, o których mowa w Kodeksie pracy, związanych z pracą pracowników beneficjenta, a także inne koszty ponoszone przez beneficjenta na podstawie odrębnych przepisów w związku z zatrudnieniem tych pracowników jedynie w przypadku operacji w zakresie tworzenia lub rozwoju inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych oraz wspierania współpracy między podmiotami wykonującymi działalność gospodarczą. W związku z tym, korzystanie z ww. dofinansowania do pensji pracowników w ramach danego przedsiębiorstwa w ramach pozostałych operacji, nie jest traktowane jako współfinansowanie kosztów kwalifikowalnych z innych środków publicznych. Nie ma naruszenia przepisu § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
5. Zobowiązanie do poniesienia kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji.
Koszty, które zostały poniesione w ramach operacji na szkolenia, konferencje, wyjazdy, które nie zostały zrealizowane w sposób w jaki zostały zaplanowane, powinny być rozliczane jeśli planowane zadanie zostanie zrealizowane na tyle, na ile jest to możliwe w danej sytuacji, umożliwiając tym samym ocenę zrealizowania celu nawet w stopniu minimalnym, np. zrealizowanie zdania w innej formie (szkolenia konferencje online), albo przesunięte w czasie do realizacji. W przypadku, gdy beneficjent wpłacił już zaliczki na określone usługi w ramach realizowanej operacji a dostawca usługi jej nie wykonał, beneficjent w pierwszej kolejności powinien podjąć kroki w celu odzyskania zaliczki od usługodawcy, lub uzgodnienia realizacji usługi w innym terminie. Dopuszczalna jest również zmiana celu operacji. Możliwość przesunięcia zobowiązania do realizacji w terminie późniejszym oraz zmiana celu operacji dają przepisy zmieniające ustawę o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich. W pozostałych przypadkach zastosowanie będą miały przepisy odnoszące się do siły wyższej i nadzwyczajnych okoliczności. W przypadku zmiany celu czy przesunięcia w czasie wykonania określonego zadania konieczna będzie również zmiana umowy w tym zakresie.
6. Zobowiązanie do zatrudnienia osób z grupy defaworyzowanej.
Dopuszczalne jest
odstąpienie od egzekwowania ww. warunku w uzgodnieniu z lokalną grupą działania (LGD), w sytuacji,
gdy zatrudnienie tych osób stało się niemożliwe z przyczyn związanych z COVID-19. W tym przypadku
również zastosowanie będą miały postanowienia dotyczące siły wyższej i nadzwyczajnych okoliczności.
Konieczne będzie aneksowanie umów w tym zakresie.
Więcej
informacji na stronie: link